SP Alkmaar in actie voor meer koopkracht

25 augustus 2022

SP Alkmaar in actie voor meer koopkracht

Foto: SP

Door heel het land komen SP’ers in actie tegen de stijgende armoede onder de bevolking. De energierekening is nauwelijks nog te betalen, boodschappen worden duurder en ook de huren en benzineprijzen stijgen mee. Steeds meer mensen komen in de knel. Daarom is het tijd voor actie!

Strijd mee vanuit Alkmaar

In het weekend van 27 en 28 augustus gaat onze afdeling de straat op om mensen bewust te maken van de dalende koopkracht en waarom er acuut moet worden ingegrepen. Met een grote boodschappenlijst voor premier Rutte vragen we burgers op te schrijven wat volgens hen nodig is om de kosten omlaag te brengen en de inkomens te verhogen. Deze boodschappenlijsten worden weer gebruikt tijdens het PrinsjesdagProtest op zaterdag 17 september in Den Haag. Protesteer aankomend weekend met ons mee in Alkmaar en laat van je horen!

Waar staan we?
Zaterdag 27 augustus      10:00 – 14:00 Winkelcentrum De Hoef
                                        15:00 – 16:00 Aldi Hoefplan
Zondag 28 augustus        15:00 – 17:00 Alkmaar Centrum (voor Stadhuis)

Foto: SP
De vijf koopkrachtknallers van de SP

De vijf koopkrachtknallers zijn onderdeel van ons noodplan en moeten er op korte termijn voor zorgen dat mensen weer financiële ademruimte hebben. Wat is concreet het plan?

1. De boodschappen moeten weer betaalbaar worden

Eten kunnen kopen is een basisbehoefte, daar zijn we het allemaal over eens. Toch maakten supermarkten hoge winsten tijdens de coronacrisis en hebben zij personeel met een laag loon in dienst. Door hoge bedrijfswinsten wordt de inflatie opgejaagd. Daarom moeten hoge winsten niet verdeeld worden onder aandeelhouders, maar ingezet worden om de prijzen te dempen. Bijvoorbeeld door de btw op boodschappen tijdelijk te verlagen.

1. De energierekening moet omlaag

Mensen met slecht geïsoleerde huizen en een slecht (flexibel) energiecontract worden momenteel het hardst geraakt. In Alkmaar zijn we daarom druk bezig om actie te voeren tegen schimmelwoningen en roepen we woningbouwverenigingen op om hun huizen beter te isoleren. Landelijk wil de SP de energierekening direct omlaag brengen door tijdelijk de belasting op gas (in de eerste schrijf voor huishoudens) naar nul te brengen.

1. Tanken moet goedkoper

Grote oliebedrijven maken miljarden winst terwijl de gewone burger, kleine ondernemer en zzp’er nauwelijks nog de auto kunnen gebruiken. De SP vindt daarom dat de accijns verder omlaag moeten, dat grote oliebedrijven meer belasting moeten betalen en dat het openbaar vervoer goedkoper moet worden.

1. Bevriezen van de huur

Elk jaar wordt per 1 juli de huur weer verhoogd. Honderdduizend huurders hebben nu al moeite om de huur te betalen en kunnen een verdere huurstijging niet opbrengen. De SP heeft het afgelopen jaar voor elkaar gekregen dat in de sociale sector de huur niet werd verhoogd. Dat moet dit jaar weer gebeuren.

1. Eigen risico afschaffen

Het eigen risico is een boete op ziek zijn. Iedereen die zorg nodig heeft moet dit kunnen krijgen en niet op kosten worden gejaagd. Vooral ouderen en chronisch zieken zijn de dupe van het standaard eigen risico van 385 euro. Ziek zijn is geen keuze en daarom willen we dat het eigen risico wordt afgeschaft. Ook willen we dat de zorgpremie inkomensafhankelijk wordt, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Foto: SP
Kom naar het PrinsjesdagProtest!

Het noodplan van de SP en de boodschappenlijstjes worden tijdens het PrinsjesdagProtest gebruikt om in actie te komen tegen de plannen van het kabinet die op Prinsjesdag worden gepresenteerd. Laat niet alleen je stem in Alkmaar horen, maar protesteer ook mee in Den Haag!

Wanneer: Zaterdag 17 september. Start om 13:00.
Waar: Koekamp in Den Haag.

Onze regio zorgt voor gratis busvervoer voor leden en niet-leden. Wil je met ons mee vanuit Alkmaar? Geef je dan op via de intekenlijst. Wees er snel bij, want er zijn nog maar een aantal plekken beschikbaar!