SP opent Meldpunt Zorg voor Akersloot, Bakkum, Castricum, Limmen en De Woude

Foto: sp ijselstein
Per 1 januari 2015 is er op het gebied van de zorg veel veranderd. Weliswaar horen we vanuit het gemeentehuis veel geruststellende geluiden, maar voor het geval die geluiden wat al te optimistisch zijn, willen we wel de vinger aan de pols houden.

Vandaar dat de SP-Castricum een Meldpunt Zorg opent waar de inwoners van de CAL-gemeente kwijt kunnen wat er goed én fout gaat, zodat behouden kan blijven waar we blij mee zijn en aangepakt kan worden wat er fout gaat. We pretenderen niet de problemen te kunnen verhelpen maar we verzamelen de verhalen en gaan dit gebundeld aanbieden aan de wethoudster én aan Renske Leijten, Tweede Kamerlid van de SP. Bovendien sturen we de verhalen, bij geen bezwaar van uw kant natuurlijk, ook door naar de vakbond FNV die ook bezig zijn met een inventarisatie.

Zo willen we bij de SP dat er altijd iemand bij de zogeheten ‘keukentafelgesprekken’ aanwezig is. Als u dit niet zelf kunt organiseren, neem dan contact op met SP-Castricum en dan proberen of het mogelijk is dat er een SP’er als onafhankelijk toehoorder aanwezig is.

We willen weten of u nog dezelfde huishoudelijke zorg krijgt in 2015 als in 2014 en dit geldt ook voor 2016 als u geen recht meer hebt op huishoudelijke zorg, maar u moet proberen aanspraak te maken op grond van een algemene voorziening. Aangezien het recht vervalt, moeten we maar afwachten of de huishoudelijke zorg ook in de toekomst overeind blijft. In de gemeente Haarlem zijn het aantal toegekende uren huishoudelijke zorg vaak gehalveerd. Het kan ook zijn dat u een tarief moet betalen wat onrealistisch hoog is. We moeten voorkomen dat het mis gaat met de zorg in de CAL.

Uiteraard willen we tevens dat de medewerkers in de (thuis-)zorg dit kunnen met een fatsoenlijke salariëring waar een mens van kan rondkomen. Werken hoort te lonen. In Amsterdam heeft de SP ervoor gezorgd dat de medewerkers weer gewoon in schaal 15 worden betaald in plaats van de afgedwongen salarisverlaging (terwijl de top vaak boven de Balkenendenorm bleef zitten).

We willen weten of het beroep op de mantelzorg niet zo zwaar wordt dat de belasting van schoolgaande kinderen en studenten te groot wordt als zij voor hun zieke of gehandicapte ouders moeten zorgen, of de zorg voor een dementerende partner te zwaar is voor een menswaardig bestaan enz.

Vallen jongeren tussen de wal en het schip door invoering van de nieuwe jeugdwet? Dat willen we bij de SP graag weten. En zijn de herkeuringen van jonggehandicapten redelijk verlopen?

Zijn de sociale werkplaatsen nog wel in staat te doen waar ze voor bedoeld waren of is de werkdruk door de bezuinigingen te zwaar geworden om het werk goed te kunnen uitvoeren?

Vanzelfsprekend willen we van het personeel weten hoe de arbeidscontracten zijn. Worden er alleen mensen met tijdelijke contracten aangenomen of krijgen mensen na een proefperiode een fatsoenlijk contract aangeboden waar je bijvoorbeeld een hypotheek mee kunt aanvragen bij een bank?

Zeker willen we het ook weten als het juist erg goed en netjes is geregeld. Pluimen uitdelen doen we graag.

U kunt contact opnemen door het contactformulier in te vullen op de website van SP-Castricum maar u kunt ook een brief voor de SP afgeven of sturen aan:

SP-fractie, p/a Raadhuisplein 1, 1902 CA Castricum.

Geeft u duidelijk aan hoe en wanneer wij u kunnen bereiken.

Klik op de afbeelding hieronder voor het formulier:

Foto: sp ijselstein