"We werken onze benen onder ons lijf vandaan"

24 augustus 2015

"We werken onze benen onder ons lijf vandaan"

Foto: linda

Het FNV organiseert op 12 september een demonstratie voor de zorg in Amsterdam. Op 19 juni nam staatssecretaris Van Rijn de petitie aan met ruim 700.000 handtekeningen. Die teller loopt overigens nog, want nog steeds ondertekenen mensen de petitie ‘Red de Zorg’.

De SP steunt de actie van de vakbond om de bezuinigingen op de zorg tegen te houden en daar waar kan, terug te draaien. De SP krijgt vanuit alle kanten schrijnende verhalen te horen. Het gaat nu al behoorlijk mis in de zorg door een tekort aan personeel in tal van takken van zorg. We kregen verhalen te horen van mensen die vergeten waren op het toilet of zelfs vergeten waren eten te geven. Dat is het personeel niet aan te rekenen, want zij rennen de benen onder het lijf vandaan om de mensen goede zorg te bieden. Vandaar dat de SP met de ludieke actie kwam op de Castricumse Jaarmarkt met alleen de onderste helft van een etalagepop te staan met ons bijschrift: ‘We werken onze benen onder ons lijf vandaan. Werkdruk te hoog.’

De reacties van het publiek waren bijzonder positief. Bijna iedereen kent wel iemand die werkt of werkte in de zorg of die gebruikt maakt van de zorg.

Het plan is om op 12 september een zeer grote demonstratie te houden die waarschijnlijk zal starten om 12.00 uur vanaf het Damrak (verzamelen om 11.00 uur). De actie wordt gesteund door vele bekende Nederlanders.

Castricummers die naar de demonstratie willen, kunnen zich op te geven bij de organisatiesecretaris van de Castricumse SP, Linda Louwe (lindalouwe@casema.nl of telefoon 0251-658456).  Zij coördineert gratis busvervoer vanuit Castricum maar u moet u dan wel opgegeven hebben. U kunt ook reageren op de website van de SP Castricum of de website van het FNV.