De huurder is geen melkkoe!

8 juni 2016

De huurder is geen melkkoe!

Een half miljoen huurders in ons land  heeft iedere maand moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Zij zijn meer dan de helft van hun inkomen kwijt aan het betalen van de huur. Toch is dat voor de landelijke PvdA en  VVD nog niet genoeg. Zij dreigen met een nieuwe korting op de huurtoeslag.

Huurders hebben het zwaar. De gemiddelde huurstijging van de laatste jaren bedraagt zo’n 100 euro per maand. Sommige huurders hebben de huur zelfs met 28 procent omhoog zien gaan.

De SP is het meer dan zat dat partijen als de VVD en de PvdA de huurder als melkkoe gebruiken. Het gaat hier wel om een grondrecht, een dak boven je hoofd, een veilige en fijne plek om te kunnen wonen. Daar vraag je geen woekerprijzen voor, maar dat houd je betaalbaar. Blok, de verantwoordelijke minister, wordt daarom op initiatief van de landelijke SP op het matje geroepen in de Tweede Kamer.

Het is volstrekt onverantwoord hoe dit kabinet eerst de huren jarenlang verhoogt om vervolgens de huurtoeslag te verlagen. Ziet u het al gebeuren dat dit bij de hypotheekrenteaftrek voor de allergrootste huizen zou gebeuren? Nee hoor, villabezitters kunnen hun hypotheekrente gewoon blijven aftrekken.

Dat bevestigt voor mij waar het kabinet Rutte-Asscher voor staat. Het is het kabinet van de groeiende ongelijkheid. Zo vurig als VVD en PvdA aan elkaar vasthouden, zo fanatiek vergroten ze de kloof in de samenleving.

‘’Ironisch’’ genoeg is de lokale PvdA met 180 graden gedraaid, sinds ze niet meer in de coalitie zitten,

De fractievoorzitter van de PvdA kwam zelfs met een Notitie over de betaalbaarheid en instandhouding van de voorraad sociale huurwoningen!                                                                             Dit maakt dat de SP, de Vrije Lijst en Groen links zich niet meer als ‘’roependen in de woestijn’’ voelen, elke 2 stemmen  extra tellen,  beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald!

Wij verheugen ons op de ‘’vernieuwde’’ samenwerking  met de linker kant van de PvdA

Marjo Husslage

Zie ook: