Verraadt D66 haar eigen kiezers ?

21 maart 2023

Verraadt D66 haar eigen kiezers ?

Foto: SP

Vorige week maandag stuurden de oppositiepartijen de wethouders per direct naar huis. Niet vanwege disfunctioneren of gemaakte fouten, maar omdat de lokale partij BAS uit de coalitie was gestapt. Ben Bijl van BAS wilde zich namelijk niet aan de coalitie-afspraken houden inzake het asielbeleid.

D66 had gewoon de leiding kunnen pakken in deze coalitie en eisen kunnen stellen om haar verkiezingsprogramma nog meer te kunnen realiseren in
de nieuwe samenwerking. Maar dat wilde de fractievoorzitter Simone Meijnen van D66 niet en ze koos ervoor om de wethouders per direct naar huis te laten sturen. Bijna alles is van de gemeenteraad van de agenda afgehaald omdat er geen wethouders meer zijn. De stad is voorlopig
onbestuurbaar en vleugellam. Dit heeft grote consequenties voor veel Alkmaarders.

Voor de tweede keer saboteert D66 samen met VVD en OPA dat het asielbeleid en het armoedebeleid wordt behandeld. Armoede is een keuze, lijkt hun motto wel te zijn. Jakob Wedemeijer van de SP ( de eerste wethouder op armoedebeleid ) pakte de draad op voor hij naar huis gestuurd werd en maakte 4,2 miljoen vrij om de armoede aan te pakken. Het plan lag klaar om voor het eerst sinds 2017 armoede weer aan te pakken. Zelfs in en na de coronatijd was het niet opgepakt en nu zelfs de wachtrijen voor de voedselbank vier keer zo lang zijn geworden mogen de inwoners van Alkmaar niet geholpen worden, aldus VVD, OPA en D66.
Omdat D66 de grootste partij is mogen ze nu de leiding nemen in de nieuwe formatie. Het wordt spannend welke keuze D66 gaat maken: gaat ze over rechts en moet ze heel veel concessies gaan doen aan haar eigen verkiezingsprogramma? Of gaat ze een nieuwe samenwerking aan met de voormalige coalitiepartijen en is in ieder geval ruim 90 % van haar verkiezingsprogramma gewaarborgd?

Als ze over rechts gaat verraad D66 wel haar eigen verkiezingsprogramma, want die was bijna gelijk aan het huidige coalitieprogramma. Als D66 straks met deze partijen in zee wil gaan zal dat een aanslag betekenen, (volgens hun eigen verkiezingsprogramma) op het asielbeleid, verduurzaming, vergroening, sociale huur, vergroening, biodiversiteit, jeugdzorg, zorg op maat, woonzorgcombinaties, mobiliteit, Skaeve Huse, cultuurbudget en
ga zo maar door.

Ja, ook de sociale huur kan flinke klappen krijgen als de rechtse partijen weer aanschuiven, want al sinds 2016 werd er steeds niet meer dan 6 tot 9 en een incidentele uitschieter naar 11 % sociale huur gebouwd. De achterstand is enorm. Bij het weggestuurde college zou het in ieder geval 30 % sociale huur worden. Op de eigen grond die vrij zou komen zou substantieel meer gebouwd gaan worden: 60 tot 70% sociale huur
en dat tezamen met extra maatregelen voor spoedzoekers, daklozen, flexflats / woningen zou je al tegen de overall 40 % aan kunnen hikken. Nog niet de 50% die de SP wilde, maar wel al dik in de goede richting.
D66, die 40% sociale huur had staan, spuwt met deze coup haar eigen kiezers in het gezicht als ze over rechts gaat. Laten we hopen dat D66 haar fout om het college naar huis te sturen goed maakt om de onderhandelingen aan te gaan met GroenLinks, PvdA, CDA. Leefbaar Alkmaar, Christen Unie en de SP.

D66 doet haar eigen kiezers en de Alkmaarder daar een groot plezier mee. Zeker als je weet dat de harmonie tussen deze partijen bijzonder groot was en er geen conflicten waren. Ook was er geen sprake van disfunctioneren, maar de wethouders zijn naar huis gestuurd gewoon omdat het kon. En het kon omdat BAS zich niet meer aan het coalitieakkoord wilde houden en er uit stapte.

Laten we hopen dat D66 nu voor haar eigen achterban en de Alkmaarder kiest.